Monday 5 February 2018

Pasaran Memoir

Teks: Anie Alja
Memoir Masih Rebung




Ramai penulis tempatan memberi gambaran yang salah tentang seni penulisan memoir. Memoir bukan sebuah kisah pengalaman biasa-biasa. Ia bukan coretan diari yang kita pernah bersekolah di sekolah asrama. Bukan juga sebuah nukilan pengalaman sewaktu kecil yang kita pernah menetap di rumah flat PPRT. Pendek kata, memoir bukan sebuah tulisan pengalaman basahan seorang anak kecil, bukan diari kita semasa remaja di asrama atau pengalaman terjatuh daripada pokok ciku.

Kesan daripada kesalahan tafsiran ini, ramai penulis merasakan dirinya layak menulis sebuah memoir. Berlambaklah buku-buku bergenre memoir di pasaran dan terlalu sukar untuk kita mencari naskah yang benar-benar menepati ciri-ciri sebuah memoir.

Apakah ciri-ciri sebuah memoir?

Baca di sini:
Nilai Memoir
Kemanusiaan Dalam Memoir

Memoir adalah sebuah karya matang. Ia sebuah lukisan hati yang paling dalam dan sensitif untuk dibicarakan secara terbuka. Ia sebuah pendedahan diri yang dilingkari kesedihan, penyesalan atau penyerahan dalam sebuah kehidupan.

Pendeknya, ia bukan sebuah karya ringan.

No comments:

Post a Comment

Pasaran Memoir

Teks: Anie Alja Memoir Masih Rebung Ramai penulis tempatan memberi gambaran yang salah tentang seni penulisan memoir. Memoir bukan...