Wednesday 6 December 2017

Tulis Dulu, Cantas Kemudian.

Teks: Anie Alja
Terus Menulis
Koleksi Anie-Alja

Pengalaman saya semasa menulis memoir; takut, sedih dan kecewa bersilih ganti. Seribu satu rasa yang kurang menyenangkan. Adakalanya, saya berhenti menulis buat beberapa lama bagi mengumpul kekuatan dalaman. Saya menyoal diri, mengapa saya memilih menulis memoir keluarga. Membuka pekung kami pada orang luar.

Pada waktu ini, saya mencari kekuatan melalui penulis-penulis memoir dari luar negara. Nasihat mereka lebih praktikal dan berpijak di bumi nyata. Ketika itu saya sedar, apa yang saya rasa adalah real dan berasas. Melalui perkongsian mereka, cari mencari semula kekuatan diri dan terus menulis hingga ke titik akhir.

Selesai draft pertama, saya rehatkan buat sementara dan memujuk hati, saya akan buang bahagian yang tidak berapa sesuai untuk dikongsi. Tulis tetap tulis. Kita putuskan sama ada ia kekal dalam manuskrip atau tidak, kemudian. Tidak perlu tergesa-gesa, kita sentiasa ada ruang dan peluang untuk membetulkan draft pertama.

Buang Rasa Takut

Perasaan menulis memoir tidak sama seperti menulis buku fiksyen, bak kata beberapa orang penulis memoir barat. Ada yang memberi nasihat, jangan menulis memoir jika ada perkara yang kita mahu sembunyikan daripada umum. Tetapi pada saya, tulis dulu, buang kemudian. Rehat bila rasa emosi terganggu, dan sambung semula.

Fasa ini dipenuhi dengan self-doubt yang menggunung. Kita akan ada rasa takut, bimbang akan penerimaan ahli keluarga, malu dengan masalah yang melingkari diri atau rasa kerdil untuk berhadapan dengan komen dan maklumbalas orang keliling.

Yes, we are vunerable at every stage of the writing. But keep writing, just keep writing.

Dalam hati harus berkata, draft ini untuk aku sahaja. Teruskan menulis hingga tamat. Tujuannya satu, agar kita mampu habiskan apa yang kita mulakan selama ini. Jangan sia-siakan masa dan tenaga yang telah dicurahkan dalam draft pertama. Pastikan, kita menulis hingga selesai.

Draft kedua nanti, kita akan buang dan cantas mana dan apa yang perlu.




No comments:

Post a Comment

Pasaran Memoir

Teks: Anie Alja Memoir Masih Rebung Ramai penulis tempatan memberi gambaran yang salah tentang seni penulisan memoir. Memoir bukan...