Wednesday 10 January 2018

Memoir; Bicara Bisu

Teks: Anie Alja
Luahan Hati



Pengalaman paling mahal apabila menyerahkan salinan buku pada mak adalah peluang keemasan yang saya cipta untuk menyampaikan hasrat hati tentang apa yang saya fikirkan berlaku ke atas kami sekeluarga. Ia tidak mudah.

Peluang yang ada tidak seluas dan sebebas yang diperolehi dalam naskah memoir yang ditulis. Saya mengambil kesempatan ini untuk meluahkan rasa hati agar mak memahami apa yang ada dalam minda kami adik-beradik.

Dan kepuasannya, sungguh melegakan hati dan perasaan. Saya harap adik-beradik yang membacanya juga dapat menyelami hati kami sekeluarga. Tidak ada yang jahat, kami cuma berbeza cara dalam menangani isu di hadapan mata.

Peluang

Memoir adalah sebuah bingkisan hati. Kita patut mengambil peluang ini bagi berbicara isu sukar, yang tidak mampu diolah jika berhadapan dengan ahli keluarga. Isu sensitif yang kita tidak pandai mengolah bicara kerana dibayangi emosi sedih, kecewa dan marah. Jadi, inilah ruang dan masanya untuk menulis sebuah memoir.

Memoir bukan sebuah naskah memberi hukum. Ia sebuah nukilan perasaan supaya difahami. Ia sebuah perkongsian peribadi dari sudut hati yang paling dalam, Agar didengari dan diteliti dari sudut mereka yang mengalami. Tidak ada kemarahan, tidak ada penghakiman, tidak ada pertuduhan dan tidak ada prejudis atau berat sebelah. Ia cuma helaian perasaan dan pengalaman yang mahu dimengerti dan diraikan kelemahan diri.

Memoir tidak membawa kepada permusuhan. Ia bukan naskah yang menggalakkan perbezaan pendapat hingga ke alam realiti. Ia bukan nukilan hati yang penuh dendam kesumat dan membalas dendam.

Ia sebuah karya matang yang meraikan perbezaan pengalaman dan perspektif dalam kehidupan.

Baca di sini Simple Truth



No comments:

Post a Comment

Pasaran Memoir

Teks: Anie Alja Memoir Masih Rebung Ramai penulis tempatan memberi gambaran yang salah tentang seni penulisan memoir. Memoir bukan...