Saturday 6 January 2018

Teruskan Menulis

Teks: Anie Alja
Don't over think it


Gambaran pertama sebagai pembaca memoir; 'beraninya penulis ini'.

Semasa menulis Memoir Mayang Sari, perasaan takut bertandang bersilih-ganti. Takut akan penerimaan orang keliling tentang pekung dalam keluarga sendiri. Apabila rasa takut itu kuat, saya berhenti menulis dan buat kerja lain. Keesokkan harinya, saya sambung menulis lagi hinggalah ia siap.

Perasaan itu bukan main-main. Ia perlu diurus jika mahu meneruskan penulisan genre ini. Ia bukan saja melibatkan diri sendiri tetapi juga orang keliling, terutamanya mak ayah dan adik-beradik. Jadi, semasa menulis draf pertama, cuba lupakan respon dan wajah mereka semua.

Ia lebih selamat hingga manuskrip itu siap.

Pentingnya di sini, siapkan dulu draf pertama.


Komen Negatif

Jujurnya, saya belum memasarkan Mayang Sari pada orang awam di luar sana. Hanya pembaca yang dikenali dalam FB dan kawan-kawan. Setakat ini, maklum balas yang diterima menguja dan mengharukan. Saya tidak sangka, ramai lagi mangsa aniaya sihir di luar sana. Memoir saya seolah-olah memberi sinar baru pada mereka. Katanya, mereka tidak lagi rasa keseorangan.

Memoir MS memberi semangat kepada mereka walaupun tidak ada kata-kata memujuk. Memoir itu memberi harapan kepada mangsa sihir agar sentiasa berubat dan menjadikan sumpahan itu sebagai motivasi untuk lebih mendekatkan diri kepada Allah swt.

Kalian boleh membaca ulasan mereka di sini; Ulasan Mayang Sari

Memoir adalah sebuah kisah pengalaman hidup, jadi tidak semua orang akan memahami jika diri sendiri tidak pernah melaluinya. Sebagai penulis memoir kita hanya berkongsi kejadian dan pengajaran disebaliknya. Bagaimana pembaca mahu mengambil pendoman adalah hak mereka. Jika negatif yang mereka dapat, negatiflah memoir kita. Jika positif yang mereka faham, positiflah kisah kita.

Jangan jadikan ia peluntur semangat untuk terus menulis.

Siapkan draf pertama.


No comments:

Post a Comment

Pasaran Memoir

Teks: Anie Alja Memoir Masih Rebung Ramai penulis tempatan memberi gambaran yang salah tentang seni penulisan memoir. Memoir bukan...