Friday 13 October 2017

Produk dan Tip Penulisan


Teks: Anie-Alja
Buku dan Tips Penulisan

Saya menawarkan buku dan berkongsi tips penulisan memoir

Buku pertama berjudul Moving Out, pengalaman hijrah saya dan keluarga ke Perth, Australia. Ia mengandungi tips, langkah demi langkah bagi mereka yang berminat.

Saya kongsikan juga pengalaman awal kami mencari rumah, mendaftar sekolah anak-anak, mengambil lesen kereta dan pelbagai suka-duka kehidupan sebagai penghijrah.

Banyak kisah tentang sekolah dan amalan guru-guru di sini yang boleh dijadikan panduan pada      kita. Ia berbeza dan agak praktikal untuk diamalkan.

Koleksi Anie-Alja


Buku kedua saya berjudul Mayang Sari, sebuah memoir keluarga. Sinopsisnya berbunyi seperti ini;


Koleksi Anie-Alja


Adalah kisah memoir sebuah keluarga melayu yang dipenuhi unsur tahyul, cerita dua alam dan peristiwa berdarah. Misteri demi misteri terbongkar, membayangkan dalang di sebalik drama bersiri sebuah keluarga.
Mak dituduh paranoid, dihukum taksub dan difitnah oleh anak-anak. Mak tidak sangka, dalam kepayahannya bertahan dan menuntut hak sebagai hamba Allah, anak-anak berpecah-belah menyokong antara dirinya dan si dalang.
Tergamak anak-anak mak melukai hati seorang ibu. Sampai hati anak-anak tidak mempercayai ibu sendiri. Mak terluka dan menangis hiba, mengadu pada yang Esa.

Kisah ini kisah benar yang tahyul. Kisah perjuangan antara hak dan bathil. Kisah pertarungan jin dan manusia. Kisah permusuhan mertua dan menantu. Kisah perbalahan adik-beradik. Kisah percintaan suami dan isteri. Kisah antara pengharapan dan kekecewaan.

Kisah antara Tuhan dan Hamba Nya.


Buku Moving Out boleh didapati di kedai buku MPH atau Popular. Manakala naskah memoir Mayang Sari boleh didapati daripada saya sendiri. Boleh hubungi saya melalui Facebook.




No comments:

Post a Comment

Pasaran Memoir

Teks: Anie Alja Memoir Masih Rebung Ramai penulis tempatan memberi gambaran yang salah tentang seni penulisan memoir. Memoir bukan...