Sunday 29 October 2017

Dilema Usia 40an

Teks: Anie-Alja
Dilema Usia 40an

Masuk usia 40an kebanyakan daripada kita sudah matang, merdeka dan stabil emosi. Jika bekerjaya, posisi dalam syarikat dan gaji sudah lumayan dan boleh dibanggakan. Orang mula mengenali siapa kita di ofis; pangkat dan reputasi boleh berdiri sendiri dengan gah dan bangga. Pendek kata, masuk sahaja usia 40an. 'Our goodwill speaks on it's own'.
Imej Google

Kita dihormati dan diiktiraf berjaya dalam kerjaya dan kehidupan peribadi. Rumah besar, kereta mewah dan mempunyai kehidupan selesa. Anak-anak pula sibuk di sekolah, menunggu masa untuk ke asrama penuh atau universiti. Ini kehidupan normal yang kita boleh lihat pada mana-mana pasangan suami isteri yang masuk alam kedewasaan 40an.

Masa inilah kita menuai hasil penat lelah selama bekerja. Meraikan hasil dusun berkat kerjasama suami isteri melabur, menabung dan menyimpan selama ini. Dalam kelompok masyarakat, mereka diangkat sebagai keluarga yang berjaya dan patut dicontohi.


Mengutip hobi

Saya pula sebaliknya. Di usia begini baru terhegeh-hegeh mengutip sisa hobi yang tertinggal di belakang. Malangnya kepakaran diri yang masih belum boleh dibanggakan tetapi sikap 'tak kesah' kian menebal dalam jiwa. Jauh sekali ingin mengambil hati orang keliling, menjadikan perjalanan ini semakin beronak dan berduri. Sudahlah tidak ada kepakaran, pengalaman pula seciput tetapi berlagak diva. Itulah kata-kata tepat mengambarkan diri saya.

Srjujurnya saya tidak berlagak diva dan tidak kisah orang memanggil saya sebegitu. Cuma bukan dalam usia saya mahu ketagih, taksub dan kagum sesama manusia. Sudah puas melalui pengalaman itu, sudah puas disepak dan diketuk dalam usaha diterima oleh kelompok manusia yang dinamakan masyarakat.

Sudah puas senyum sumbing dan kambing apabila disisih kerana kurang layak bersama orang itu dan ini. Sudah berusia untuk kisah dan ambil perasan sama ada orang suka atau benci. Makin kurang tenaga nak melayan standard piawai dan pertandingan antara jiran dan masyarakat keliling.

Sebenar-benarnya saya sudah melepasi fasa itu, saya sudah kekeringan bateri untuk mengilai artis pujaan dan kawtow sesiapa pun demi perjuangan sebuah hobi. Saya tidak kisah sama ada diterima atau tidak, disukai atau dibenci, diterima atau diketepikan.

Bagaimana mahu mengumpul fan?

No comments:

Post a Comment

Pasaran Memoir

Teks: Anie Alja Memoir Masih Rebung Ramai penulis tempatan memberi gambaran yang salah tentang seni penulisan memoir. Memoir bukan...