Thursday 16 November 2017

Dialog Dalam Memoir

Teks: Anie-Alja
Perlukah dialog?

Koleksi Anie-Alja


Pertama kali saya menghantar memoir untuk disunting oleh seorang editor bebas, dia memberi maklum balas yang manuskrip saya tidak menarik kerana tidak ada dialog yang banyak. Katanya, sebuah kisah harus ada dialog. Lagi banyak lagi bagus, kerana ia mengikat pembaca pada jalan cerita.

Baik, saya akui saya tidak ada ilmu dalam penulisan novel fiksyen dan kurang membaca buku fiksyen sama ada dari penulis dalam atau luar negara. Jadi, saya tidak mampu berbalas pandangan dengan editor bebas itu. Jawapan pendek saya, "Manuskrip ini saya akan self-publish, dan saya harap saya boleh menulis ikut rentak yang saya suka."

Malangnya, ada sebab tertentu kami tidak dapat bekerjasama. Perbezaan ini memberi ruang kepada saya untuk melihat secara terperinci akan keperluan dialog dalam sesebuah manuskrip.

Dialog dan Manuskrip

Seorang editor dari barat mengatakan, ramai penulis amatur pandai menggunakan dialog dalam penceritaan tetapi lemah naratif dalam penulisan. Beliau mencabar penulis menarik buang dialog, dan lihat sama ada cerita yang ditulis itu masih 'make sense' atau tidak. Jika tidak, dialog itu tidak memberi sebarang kesan pada pembaca.

Tugas dialog dalam penceritaan adalah memberi bonus dan impak kepada pembaca, tanpa mengenepikan unsur naratif; nada, plot, tema dan suasana dalam penulisan.

Dialog memberi kesan extra pada pembaca, tetapi kelemahan naratif tidak boleh digantikan dengan rentetan dialog dalam manuskrip.

Dialog dan Memoir

Sebagai pembaca dan peminat memoir, saya berani katakan dialog bukan unsur penting dalam penulisan ini. Ya, pemerhatian saya disokong oleh guru memoir Beth Kephart walaupun beliau mempunyai alasan yang berbeza.

Sekiranya penulisan kita terganggu dengan alasan kita tidak ingat dialog yang mungkin berlaku 20 tahun lalu, do not sweat. Just keep writing, just keep writing.

Dan jika ada editor yang menyoal tentang isu ini, kita tahu dia bukan seorang pembaca memoir. Carilah editor lain.

No comments:

Post a Comment

Pasaran Memoir

Teks: Anie Alja Memoir Masih Rebung Ramai penulis tempatan memberi gambaran yang salah tentang seni penulisan memoir. Memoir bukan...