Wednesday 8 November 2017

Penulis Memoir-II

Teks: Anie-Alja
Reason to tell





Kita semua ada kisah untuk ditulis, tapi tidak semua kisah layak dikategori sebagai memoir. Boleh rujuk pada perkongsian ini Penulis Memoir

Soal diri mengapa kisah penderaan emosi semasa muda, diangkat sebagai memoir? Harus ada sebab kuat untuk kita berkongsi. Mengapa perkongsian ini perlu, adakah dengan niat membalas dendam dengan memburukkan orang lain. Jika itu alasannya, jangan menulis memoir.

Pesan penulis Beth Kephart dalam bukunya Handling The Truth, pastikan alasan menulis memoir berlandaskan kasih sayang. Selagi kita tidak memahami erti kasih sayang, kita belum cukup matang untuk memulakan penulisan memoir.

Jika kita masih simpan rasa dendam, marah, berat sebelah dan benci, elak menulis memoir. Kita tidak mampu melihat nilai kasih sayang disebalik segala kekalutan yang terjadi. Kita masih kelabu menghayati pengajaran di sebalik penderitaan jiwa yang dialami. Kita belum bersedia menulis sebuah memoir.

Penulisan memoir adalah sebuah karya matang. Ia bukan karya mencari salah, membalas dendam dan membenarkan satu pihak sahaja. Kita bukan tuhan dan tidak menghukum watak-watak dalam karya kita.

Jika kita masih bergelumang dengan isu hati, sukar menerima dan tidak berdamai dengan diri dan takdir, tinggalkan dulu memoir. Tulislah genre lain.


No comments:

Post a Comment

Pasaran Memoir

Teks: Anie Alja Memoir Masih Rebung Ramai penulis tempatan memberi gambaran yang salah tentang seni penulisan memoir. Memoir bukan...