Wednesday 8 November 2017

Suri Terbaik

Teks: Anie-Alja
Suri yang terbaik?

Imej Google





'We have to be proud of who and what we are'.

Benar, saya suka dan bangga menjadi diri sendiri dan bergelar suri rumah. Tetapi saya tidak termasuk dalam kelompok taksub mendakwa suri adalah sebaik-baik kerjaya untuk seluruh kaum wanita.

Saya tidak percaya semua wanita harus meletak jawatan mereka dan memilih menjadi seorang suri. Saya juga tidak mengatakan setiap wanita harus mempunyai angan-angan menjadi pengurus domestik dan menindakkan impian sendiri. Saya tidak bersetuju jika ada berpendapat hati wanita adalah di rumah disamping suami dan anak-anak terchenta.

Kerjaya suri mungkin sesuai untuk saya tetapi tidak untuk semua wanita di luar sana. Persekitaran kita berbeza, keperluan kita tidak mungkin sama dan sokongan yang kita perolehi juga berlainan warna. Tidak mungkin saya menyatakan dengan sepenuh hati bahawa kerjaya ini adalah yang terbaik untuk semua wanita tanpa memperhalusi persekitaran, keperluan dan sokongan yang diterima.

Wanita tidak jauh beza daripada seorang lelaki yang mempunyai citarasa dan impian. Jika lelaki boleh diberi kebebasan memilih dan berangan-angan, mengapa kita perlu menidakkan naluri seorang wanita. Sesetengah wanita memilih tidak meletakkan hatinya di rumah bukanlah satu kesalahan dan kemampuan mereka tidak langsung berkurang berbanding kita yang memilih menjadi suri. Antara suri dan mereka adalah prioriti dan kita harus meraikan perbezaan tersebut.

Kagum

Saya kagum melihat wanita yang berusaha mengimbangi antara tugasan di luar dan dalam rumah. Ia ternyata tidak mudah. Saya sendiri tidak terbawa tugas di dalam rumah apatah lagi jika dibebankan dengan tugasan luar rumah. Saya angkat tangan mengaku kalah.

Jadi pada wanita yang berada dalam situasi begini sama ada pilihan atau terpaksa, mereka sebenar-benarnya adalah seorang pejuang. Raikan kekuatan, keunikkan dan kelebihan mereka, pada saya sangat luar biasa.

Wanita kerjaya tidak perlu memandang rendah pada diri sendiri lantaran banyak masa dihabiskan di luar rumah dan bukannya bersama anak dan suami. Masa bukan dieja dalam bentuk kuantiti tetapi kualiti. Kami mungkin berlebihan dari segi kuantiti tetapi jika gagal diawasi ia tidak mendatangkan manfaat pada anak suami mahupun diri sendiri.

Kelemahan manusia terutamanya suri, kita fikir masa adalah milik kita tetapi hakikatnya masa adalah pedang yang menyembelih sesiapa sahaja kecuali pada mereka yang bijak mengambil manfaat daripadanya. Suri ataupun mereka yang bekerjaya.

No comments:

Post a Comment

Pasaran Memoir

Teks: Anie Alja Memoir Masih Rebung Ramai penulis tempatan memberi gambaran yang salah tentang seni penulisan memoir. Memoir bukan...