Monday 6 November 2017

Memoir Mengguris Hati

Teks: Anie-Alja
Memoir hurt people


Koleksi Anie-Alja



Pahit itu pengajaran.
Ubat itu pemulihan.
Sakit itu peringatan..
Sesebuah memoir itu menyakitkan.

Apabila membuat keputusan menulis sebuah memoir, ia pasti menyakiti hati seseorang. Persoalan yang perlu kita soal pada diri adalah, is it worth hurting people.

Jika jawapannya tidak, dan kita tidak boleh jujur dengan perasaan sendiri. Jangan menulis memoir. Tulislah cerita fiksyen atau genre lain. Ia lebih selamat dan hati kita pun tenang.

Adakah kita berhak menyakiti atas alasan menulis memoir? Jawapannya tidak.

Ada banyak pros and cons, disiplin dalam menulis memoir yang akan dikongsi kelak. Jadi, sebelum kita melangkang jauh, tanya dulu soalan saudara Pat Conroy, seperti yang dikongsikan dalam buku Why We Write About Ourselves.

Walaupun kita tidak berniat menyakiti tetapi ia tetap menyakitkan. Jadi, penulis harus belajar seni mengimbangi kesakitan yang bakal memberi kesan pada orang keliling. Kita harus jujur pada watak-watak yang ada dalam penceritaan memoir. Kita tidak boleh berlagak seperti tuhan. Tidak boleh berat sebelah dan jauh sekali menghukum.

Kita bukan nak score point, bila menulis memoir.

Dalam kata lain, penulisan memoir adalah sebuah karya dewasa dan matang. Ia bukan sebuah karya dengan plot penceritaan semata-mata. Ia sebuah pengakuan terus terang, jujur dan tulus. Ia sebuah penulisan yang berani. Penulis wajib ada keseimbangan minda bersama tagline, 'nothing to lose'.

Selagi penulis tidak mencapai kematangan ini, penulisan memoir tidak sesuai untuk kita.

Bersediakah kita?


No comments:

Post a Comment

Pasaran Memoir

Teks: Anie Alja Memoir Masih Rebung Ramai penulis tempatan memberi gambaran yang salah tentang seni penulisan memoir. Memoir bukan...