Sunday 5 November 2017

Lima Deria

Teks: Anie-Alja
Ayat dan Deria Rasa


Imej Google

Dalam seni penulisan novel atau bercerita, prinsip 'show not tell' sangat ditekankan bagi membangkitkan emosi dan jiwa pada pembaca.

Jika cantik, bagaimana bayangan yang muncul dalam mata pembaca.

Jika masam, bagaimana kecur air liur kita meleleh ketika menikmati jeruk mangga dalam minda.

Jika sedih, bagaimana hati kita sakit berdenyut-denyut atau ditusuk jarum peniti.








Kesemua deskripsi ini ditulis dan diluahkan dengan menggunakan lima deria rasa yang kita ada. Jika kita manusia normal yang pernah makan jeruk, pernah sakit hati dan gemar akan kesegaran aroma bunga ros, kita tentu dapat menghayatinya. Ia bukan sebuah penulisan tetapi penceritaan yang lebih hebat daripada sebuah filem.

Bagaimanapun, penulis amatur seringkali menyatakan deria 'apa' yang mereka gunakan semasa dalam proses bercerita. Ini menerbitkan jurang antara si penulis dan si pembaca. Manakala penulis profesional tidak menyatakan deria yang mana satu digunakan kerana mereka percaya pada kebijaksanaan pembaca.


Contoh ayat amatur atau TELL. Tiga deria dinyatakan jelas; hidung, mata dan mulut.

Saya menghidu bunga rose di taman, sungguh segar dan mengasyikan.
Saya lihat abang dan ayah bergaduh, masing-masing menyinsing tangan baju.
Saya menikmati masakan mak, sedapnya hingga menjilat jari.


Contoh ayat profesional atau SHOW. Pembaca tahu deria apa yang bertanggungjawab.

Bunga ros itu umpama baldu merah, gebu, mungil dan sebesar tapak tangan. Aromanya kuat menusuk dan saya teringatkan minyak wangi Elizabeth Arden yang dihadiahkan oleh mak setahun yang lalu.

Abang dan ayah semakin nyaring bersuara. Masing-masing sudah tidak betah duduk setempat, dan peluh jantan mula merecik membayangkan pergaduhan yang bakal tercetus.

Potongan kuih serimuka masih panas berwab, lembut dan kepala santan meleleh di tepi piring. Kecur air liur adik membayangkan kesedapannya. Haruman pandan mula menerawang ke udara menambahkan lagi keinginan yang tidak terperi.


No comments:

Post a Comment

Pasaran Memoir

Teks: Anie Alja Memoir Masih Rebung Ramai penulis tempatan memberi gambaran yang salah tentang seni penulisan memoir. Memoir bukan...